fredag 30. april 2010

Mississippipai og bursdag!

I dag fyller min bedre halvdel år! Hipp hurra for verdens snilleste mann! ;)

I den anledning tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på en av oppskriftene i den nye sjokolade-kokeboka mi.
Det ble Mississippipai, eller iallefall forsøk på en...
Følte alt gikk skeis da jeg lagde den, og at det ble helbom aldeles, så jeg måtte prøvesmake slik at jeg ikke  serverer noe som heller burde gått til Grisene! ;)


Tross flere feil i oppskrifta, en tørr paideig som ikke kunne kjevles ut, alt for mye fyll slik at det var fyll på hele kjøkkenbenken og gulvet etterpå, tross at den ikke ville stekes skikkelig på midten, at jeg ikke hadde sjokoladeessens, at paien absolutt ikke går ut av forma og at kniven ble bøyd i forsøket på det....så smakte den faktisk ganske godt!!
Minner litt om Oreo-kaken.


Og for de som tør og hive seg uti: Her er oppskrifta:

Mississippipai

Paideig:
225 g hvetemel
2 ss kakaopulver
150 g smør
2 ss strøsukker (jeg brukte vanlig sukker)
1-2 ss kaldt vann

Fyll:
175 g smør (står vann i oppskrifta, men det kan da ikke stemme)
350 g brunt sukker
4 egg, lett sammenpisket
4 ss kakaopulver, siktet
150 g kokesjokolade
3 dl matfløte
1 ts sjokoladeessens.

Pynt
4 1/4 dl kremfløte, pisket (jeg brukte en liten boks)
sjokoladeflak og sjokoladeskav...eh ja nettopp!

Fremgangsmåte:
1. Sikt mel og kakaopulver i en bolle. Gni inn smøret med fingertuppene til blandingen minner om fine brødsmuler. Rør inn sukker og nok kaldt vann til at det blir en myk deig. (min ble aldri myk eller fin.)
Dekk til og sett deigne i kjøleskap i 15 min.
2. Forvarm ovnen til 190 grader. Kjevle ut deigen på en lett melet arbeidsflate, og bruk leiven til å kle en paiform på 23 cm. Dekk deigen med bakepapir, og legg noe oppå slik at det ikke detter av. Stek i 15 min.  Fjern papiret og stek videre i 10 min.
3. Fyllet lager du ved å piske smør og sukker sammen i en bolle, og pisker så inn egg og kakao, litt om gangen. Smelt sjokolade og rør den inn i blandingen sammen med fløte ogsjokoladeessens.
4. Reduser ovnstemp. til 160 grader. Hell blandingen i paiskjellet og stek i  45 min. til fyllet er fast.
5. La paien avkjøles helt, dekk så med pisket krem og sjokoladeflak. Avkjøl før servering.

Så kan de som kan lage mat, se om de får det til. Sikkert ikke så vanskelig! ;)

Ha en finfin fredag!

2 kommentarer:

  1. Mmm. den så jammen god ut! Takk for oppskrift! Fin blogg! :)

    SvarSlett
  2. va goe kaga det ja, nam nam

    SvarSlett

Tusen takk for kommentaren du legger igjen. Den verdsettes høyt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails