mandag 7. februar 2011

Lysere og bedre eller institusjonspreg?

Har fjernet gardinene i stua.

Jeg var rett og slett lei av de.
Har hatt de i 5 år sammenhengende da, 
både i leilighet og i huset.
Synes det er godt gjort jeg, i og med at de ikke var så veldig nøytrale. ;)




Nå synes jeg det derimot ble veldig sterilt,
 og kanskje litt institusjonspreg over det hele.
Nakent, innsyn og nesten ekko.
Var lunere før, men det er gjerne bare en vanesak.
Går seg nok til.
Orker iallefall ikke de gamle gardinene opp igjen med det første.

Slik var det tidligere:

Har ommøblert på bildene og annet nips også.

Hva synes du?
Med eller uten gardiner?
Andre gode tips?

22 kommentarer:

  1. Oj, 5 år å ja ! Det var lenge... jeg skifter alltid etter sesongene jeg! Hihihi... rastløs!
    Synes kanskje det ble veldig tomt ; men siden du har så mye fine farger i stæsjet ditt ; så kanskje noen nydelige hvite gardiner hadde "kledd inn" det litt ; samtidig som de er litt milde så du ikke blir lei av de ??

    SvarSlett
  2. Jeg er ingen gardinperson, iallefall ikke i stua. Sett en stor grønn plante bort i vindushjørnet, så får du fylt tomrommet ditt litt og liver opp med friskt og grønt :)
    fortsatt fin kveld!
    Hanne

    SvarSlett
  3. synes det var pent jeg! Men skjønner at det kan føles litt tomt og at innsynet kan bli litt plagsomt! Tror nok jeg hadde brukt noen lapper på florlette hvite gardiner så blir det såååå pent ;) Bytter også alltid gardiner etter sesong. tunge, mørke på vinteren og tynne lette når det går mot vår! Er deilig å få litt lunere stue på vinteren synes jeg!

    SvarSlett
  4. Heisann:) jeg har nok også minimalt med gardiner, ble så lei etter at jeg hadde brune tunge i flere år.. jeg synes det ble skikkelig lekkert, tror det bare er en tilvenningsfase;) ha ein fin kveld

    SvarSlett
  5. Synes det var veldig fint uten, rommet ble veldig åpent å fint, men jeg skjønner hva du mener. Du kan evt ha noen nøytrale gardiner. Men jeg synes du hadde noen fantastiske vinduer. Drømte en gang om slike, men når vi kjøpte huset vårt for 2år siden ble plassen viktigere en hvordan huset så ut. Vi hadde et funkis hus på hånd, men magefølelsen sa nei til plassen. Så da røk de kule viduene:-)

    Lykke til med valget fint var det uansett, og så mange fine ting du har!

    Klem fra Annfrid

    SvarSlett
  6. Hei!
    Så kjekt at du liker bildene.
    Vi skal nå også ta litt barnefotografering.
    Vi åpner studio 1 mars. Det blir stas!
    Send meg en mail om du er intressert...så kan jeg sende deg prisliste:)
    www.rachel@rhfoto.no

    SvarSlett
  7. VELDIG lyst og FINT nå!
    Har bare lameller selv, og stortrives med det!
    Og du som er så flink med farger i interiøret, trenger ikke farger på gardiner.
    Hvis du liker greiner, kan du ta inn en stor å sette ved det ene vinduet... ;)
    Lykke til med valget.
    Klem

    SvarSlett
  8. Jeg synes det ble veldig rent og åpent! Synes faktisk det passet veldig godt til de andre fargeklattene i stua ;-)

    :-)

    SvarSlett
  9. Så fint du har det altså!

    Her hos meg e det ikkje gardiner for tida, så eg får sjå te å få malt dei gardinstengene røde som eg har tenkt for eg vil gjerne ha gardiner. Elle kanskje ikkje? E begynt å bli vant med det nå, og det gir jo et reint uttrykk :o)

    Blir nok bra uansett ka du velge.

    Ha ei storveis veka uansett :o)

    SvarSlett
  10. som den maksimalisten jeg er, synes jeg det er finest med gardiner:) Hva med liftgardiner eller hvite persienner?:) Noen fargeklatter rundt i rommet må det være når alt er så hvitt:) Smak og behag dette, blir fint lell:)

    Klem fra Trine:)

    SvarSlett
  11. Jeg ville fått meg noen nye nøytrale gardiner eller lameller :-) Jeg sitter å vurderer om vi skal ha gardiner eller lameller i nyehuset:) Vanskelig....!

    SvarSlett
  12. Jeg syns det var fint!Liker det rene jeg da:)

    SvarSlett
  13. Fint! Vi har heller ikke gardiner og trives med det. Men det er vel en vanesak også.

    SvarSlett
  14. Jeg er av dem som mener at gardiner forsvinner ut med vår generasjon - så jeg stemmer for uten! Det er jo bare å smelle opp noe fargerikt på veggen om det skulle føles for institusjonalisert : D

    Håper forresten posten kommer frem i dag...

    SvarSlett
  15. Helt klart MED gardiner - de kan se ut som de vil, men gardinene har flust av plussverdier, som:
    1) lysere rom uten sorte ruter (= mindre strøm til lys),
    2) demper trekk (= enda mindre energiforbruk, nå til oppvarming),
    3) hvis mørke farger avgir gardinene energi etter at sola har varmet dem (= herregud, enda mindre energibruk, snart kan du kanskje selge...),
    4) bedre akustikk i rommet (= lavere stressnivå),
    5) demper innsyn (= mer privatliv = mer avslappet = lavere stressnivå)...

    Oj, jeg må vist lage en notis om dette også :-)

    Og når alt dette vaset er sagt, så er jo det hele en smaksak :-) Ha en strålende dag, med eller uten gardiner!

    SvarSlett
  16. Ser dere har nogenlunde samme "dilemma" som oss. Synes det er renere og enklere uten gardiner, men at det kan bli litt sterilt nå om vinteren. Tok ned opphenget da jeg malte stua, og har ikke satt det opp igjen...vurderer litt om jeg skal kjøpe helt hvite lin-gardiner, men får se...
    Trekker en del rundt spisebordet vårt, så det hjelper litt mot det også ;)
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  17. Definitivt uten- det ble kjempelekkert:) Overhodet ikke institusjonspreg. Men nå eier jo ikke jeg en eneste gardin selv, da...:)

    SvarSlett
  18. Jeg syntes det var veldig fint uten gardiner. Men så er jeg veldig glad i det enkle da, og kanskje litt langt ute på den sterile siden til tider.

    Men det er nok mye vanesak også. Du får oppdatere oss på hva du finner på - eller ikke finner på :)

    SvarSlett
  19. hva med lameller? det er superdeilig for de slipper inn litt lys mens du slipper innsyn. vi hadde hvite i leiligheten vår på bryne og har det på soverommet her i huset, vi er veldig fornøyde med det.

    SvarSlett
  20. Heisann

    Syns det ble veldig fint, men kanskje litt nakent ja. Tror jeg ville lagt et fint tepppe under spisebordet for å myke opp litt......og kanskje lameller i viduene :)

    Ha en fin tirsdagskveld

    Lenemor

    SvarSlett
  21. Syns det blei lyst og fint, eg! Men eg er heller ingen stor gardinfantast..:-) Men eg brukar av og til paneler som eg syr sjølv, det gir farge, samtidig som dei ikkje overtek rommet..!

    Ca 30 cm bredde, sy løpegang nederst der du stikk inn ei tynn list - så heng det fint som ei panelgardin:-)

    Klem

    SvarSlett
  22. Jeg skrev en laaaang kommentar som bare ble borte for meg. Min skyld! Prøver igjen ;)

    Jeg synes det ble deilig lyst og fint. Du har det så rent og delikat. Hadde jeg skulle bestemme ;) hadde jeg valgt noen lette gardiner, kanskje gjennomsiktige ensfargede i enden av hvert vindu. Men det er DU som skal kjenne at det blir riktig for deg. Uansett fint med så mange forslag da, for da kan det kanskje poppe opp en ide man ikke har tenkt på. Dette var lurt og spørre slik. Jeg lærer og tar med meg ;) Klæm

    SvarSlett

Tusen takk for kommentaren du legger igjen. Den verdsettes høyt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails